středa 23. září 2015

Love

O Love, novém filmu argentinsko-francouzského režiséra Gaspara Noého, se mluví jako o umělecké pornografii. Kdo Noého extrémní tvorbu zná, tak může mít trochu strach, jaké obrazy "lásky" mu jeho nový film do mozku vyleptá. Avšak ve srovnání s nechvalně slavným Irrevérsible a halucinogenním Enter the Void je Love ve výsledku jeho divácky nejvstřícnějším filmem, zároveň však nejmíň obsažným a originálním, který, krom zajímavě natočených klubek svíjejících se těl, nemá moc čím překvapit. Je sice pravda, že explicitního sexu je ve filmu dost, ale to samo o sobě není v dnešní době v nemainstreamové kinematografii nijak novátorské. Navíc na režiséra, mezi jehož nejoblíbenější filmy patří Saló, aneb 120 dní sodomy, který nechal našestkrát znásilnit Monicu Bellucci v jedné z nejdrsnějších scén znásilnění, jaká kdy byla natočena, (a na kterou se prý sama Bellucci nikdy nevydržela dívat až do konce), na režiséra, mezi jehož ranou tvorbu patří krátký filmek Sodomité o muži s vlkodlačí maskou a rituálním análním sexu, jsou erotické scény v Love překvapivě krotké a citlivé. Sice to není film, na který byste chtěli vzít svoji babičku, ale pokud vás nevystraší trocha penisů a semene, tak se nemáte čeho bát. Trierova Nymfomanka (a obzvláště její režisérský sestřih!) byla v tomhle ohledu mnohem větší hardcore.


Hlavním „hrdinou“ příběhu je Murphy, nešťastný mladý otec, neschopný idiot s mozkem v kalhotách, který se snaží svým dominantním macho vystupováním jen zakrýt své zakrnělé sebevědomí. Murphy je Američan, který přijel do Paříže studovat filmovou školu, aby se mohl stát filmovým režisérem. Jednoho dne pozná podobně ztracenou duši, studentku umělecké školy Electru, rádoby malířku, do které se bláznivě zamiluje. Jejich společný čas vyplněný sexem a prázdným plkáním o lásce a o jejich životních snech, pro jejichž naplnění nic nedělají, vidíme ale jen ve formě flashbacků. Murphy totiž v současnosti nežije s Electrou, ale s mladičkou Omi. Původně jen povolná holka od vedle, Omi se s Murphym a Electrou seznámila v posteli, kdy jim posloužila jako objekt k naplnění jejich společné sexuální fantazie. Tento libertinský přístup k sexu se však páru záhy vymstí. Když Electra odjede na víkend, tak Murphyho odkrvený mozek nenapadne nic jiného, než zaklepat na svoji šukézní sousedku. Kondom ale jejich provinilou soulož nevydrží, praskne, a Murphyho život je rázem v hajzlu. Jeho vztah s Electrou tuhle jobovku samosebou nerozdejchá a Murphy je tak nucen žít s Omi, se kterou vychovává své dítě, a utápět se v depresích, výčitkách a vzpomínkách.

A to je asi tak vše. Pod explicitní formou se žádné hlubší poselství neskrývá. Charaktery zůstávají jen načrtnuté, úvahy o lásce oscilují mezi povrchností a pózerstvím, promíchané fragmenty vzpomínek netvoří ucelený příběh, film není ani žádnou generační výpovědí, ani sondou do fungování problematického vztahu. Stejně jako u Noého předešlých filmů, i u Love jde víc o formu než obsah. Irrevérsible vyprávěl příběh ve scénách seřazených pozpátku a jeho extrémní násilnost a volně létající kamera, bezohledná k žaludku diváka, dokáží při sledování vyvolat až fyzickou reakci. Enter the Void, inspirováno Kubrickovou Vesmírnou odyseou, je sice trochu mírnější, ale i tak se nedoporučuje konzumovat bez drog v těle. Většina dvou a půl hodinové stopáže, během které sledujeme Tokio z pohledu volně poletující duše zastřeleného dealera, připomíná něco mezi LSD tripem a epileptickým záchvatem. Oba tyto filmy spojuje extrémně propracovaná vizuální forma, která dokáže v člověku dlouho rezonovat, a zajímavá myšlenka. Tu však Love postrádá.

Na druhou stranu je Love filmem překvapivě osobním. Sice nejde o klasickou autobiografii, ale podle Noého slov jde o mix jeho života a života blízkých přátel. Filmové plakáty v Murphyho pokoji jsou z Noého oblíbených filmů, Noé stejně jako Murphy studoval v Paříži, jeho matka za svobodna se jmenovala Nora Murphy. Nora je zároveň další z vedlejších postav, Electřina matka, zatímco Paola, další holka, se kterou Murphy Electru podvede, je zároveň jménem Noého sestry. A to ani nezmiňuji pojmenování Murphyho dítěte Gaspar a staršího galeristy, se kterým pro změnu podvádí Electra Murphyho, Noé, kterého si zahrál pan režisér osobně. Už jen tato spleť významem nabitých jmen by dostatečně odvážnému psychologovi na Noého psychoanalýzu stačila. K tomu je film protkán několika odkazy na jeho dřívější díla. Model tokijského hodinového hotelu s jednoduchým názvem Love na nočním stolku v Murphyho ložnici je z Enter the Void, zatímco ve scéně, kde si Murphy představuje sex Noého a Electry, spolu souloží ve stejné poloze, v jaké proběhlo celé znásilnění v Irrevérsible. Zároveň se ale Noé místy dost opakuje. Například průchod swingers klubem připomíná kamerový průlet Rectem, SM gay klubem v Irrevérsible, zatímco epileptické záběry na blikající lampy, záběr na ejakulující penis „zvnitřku“ pochvy, odcizený vypravěč/hlavní postava, to vše jsme už viděli v Enter the Void.      


Noé se prý rozhodl natočit svůj film ve 3D, když při natáčení své umírající matky zjistil, že třetí rozměr dodává snímkům větší pocit intimity. U Noého je sice možné, že za tímto rozhodnutím stál čistě umělecký záměr, ale ani bych se nedivil, kdyby šlo o komerční kalkul, protože "3D porno" v kině jen tak neuvidíte. Když jsem se vracel z kina, tak jsem při čekání na tramvaj vyslechl rozhovor dvou starších dam, které se nad plakátem filmu daly do zasvěcené debaty, jaké všechny tělesné tekutiny z plátna stříkají, takže propagační efekt očividně funguje na všechny věkové skupiny. Noé je tak ve své podstatě stejný provokatér s podobně dobrým PR jako Lars von Trier, jehož nymfomanické šílenství zachvátilo Prahu začátkem minulého roku.

Pokud chtěl Noé slovy Murphyho natočit „sentimentální film o lásce a sexu“, tak se mu to docela povedlo. Sice nedosahuje síly a propracovanosti Nymfomanky, ale aspoň vás nepřipraví o chuť na sex (častý vedlejší účinek Trierových filmů). Love je ve výsledku taková pikantní jednohubka, po které vám sice druhý den nebude špatně, ale za pár dní si na ní možná nevzpomenete.

Douťasovo doporučení:
Love je asi tak stejně vzrušující jako sex s kondomem. Pro zdraví relativně bezpečný (na rozdíl od ostatních Noého filmů), pro někoho dostatečný odvaz na to, aby se o zkušenost podělil s kolegy nebo s kamarády u piva, ale co si budeme povídat, zas takový vzrůšo to není.

Žádné komentáře:

Okomentovat