Na
české filmy do kina moc nechodím, jestli jich zvládnu pět ročně, tak je to moc.
Já vím, je to ostuda, ale na moji obhajobu můžu říct, že se u nás poslední
dobou moc dobrých věcí stejně netočí. A pokud se přeci jen sem tam vyloupne
něco zajímavějšího, tak to prosviští kiny tak rychle, že se ani nestihnu
rozhodnout, jestli to za to stopáďo stojí nebo ne. Světlou výjimkou byl letošní
film Jana Prušinovského Kobry a užovky, který se dostal i do multiplexů a který
mě po letech donutil pět chválu na český film. Pro letošek ale také zůstával
jediným. I proto jsem se na Schmitkeho docela těšil. Navíc první ohlasy z Febiofestu,
kde měl film premiéru, slibovaly překvapivě vyvedený režisérský debut s
hypnotickou až lynchovskou atmosféru.
Julius Schmitke (Peter Kurth) je postarší německý inženýr, který se zabývá vývojem a konstrukcí
větrných elektráren. Žije sám a stejně jako většina postarších chlapů toho moc
nenamluví. Jeho firma ho kvůli nedostatečným výsledkům a chabé komunikaci
odstaví od projektu, na kterém dlouho pracoval, a vyšle ho na českou stranu
Krušných hor opravit větrnou elektrárnu, jejíž model před lety sám navrhoval,
aby si na horském vzduchu pročistil hlavu. Roztprčený Schmitke tak se svým
mladým neschopným ukecaným kolegou Thomasem „opustí civilizaci“ a vyrazí na
divoký východ. Cílem jejich cesty je horská vesnička Chřmelava (v reálu obec
Abertamy), kterou se dnem i nocí rozléhá děsivý skřípot staré elektrárny. Po
první noci v bezútěsném studeném pokoji nad autentickým místním výčepem se
Schmitkeho kolega Thomas ztratí. Co se zdálo být rutinní prácí na dva dny, se
najednou změní v surreálné pátrání v krušnohorských hvozdech, kde
Schmitke hledá nejen svého kolegu, ale i sám sebe.
Schmitke
je režisérským debutem a absolventským filmem Štěpána Altrichtera, kterým
ukončil svá studia na FAMU i na filmové škole v Berlíně. A musím uznat, že
kdybych to býval nevěděl, tak vůbec nepoznám, že jde o jeho první film. Schmitke
je jednak velice zručně natočený, a to po obrazové, hudební i zvukařské
stránce, a zároveň příběhově neotřelý a odvážný, plný jemně absurdního humoru.
Mladý Altrichter překvapivě dobře vystihl pocit odcizení staršího člověka vyždímaného
celoživotním pracovním procesem, přitom ale nenabízí žádný jednoduchý recept na
štěstí a nechává diváky, aby si sami našli odpověď na zásadní otázku celého
filmu – co dělá člověka šťastným?
Schmitke,
i když pracuje s lynchovskými motivy nejasného rozdělění snů, fantazie a
reality, má svoji poetikou blíže k smutně úsměvným filmům Akiho Kaurismäkiho.
Film stejným dílem zesměšňuje němécké měšťáky i české horaly, přitom
nezabředává do bolestivé sudetské minulosti a vyhýbá se xenofobním předsudkům.
Místní, kteří často autenticky hrají sami sebe, mají zkrátka své problémy, a
příjezd dvou Němců v nich nevyvolá větší reakci, než pozdvihnuté obočí a
případně otrávený pohled, když musí použít svou lámanou němčinu. Film ani není
žádným narativním rébusem, jak by se mohlo na první pohled zdát. Daleko větší
roli tu hraje hutná fascinující atmosféra a vnitřní rozpoložení postav, než nějaká
logická promyšlenost děje. Tuto narativní rozplyzlost jsem si ale uvědomil až
zpětně, v kině mě to vtáhlo natolik, že na přemýšlení o nějakých logických
konzistencích jsem neměl čas ani chuť.
Jediné,
co mi trošku vadilo, byla přílišná stereotypizace některých vedlejších postav -
Schmitkeho ezoterická spotřebitelsky až nesnesitelně uvědomělá dcera, která
působí trochu nadbytečně, jen jako potřebná výplň prvních pár minut, povrchní mladší
přihlouplý kolega, buranský starosta, nepříjemný výčepní, atd. Tato plochost a
částečná vyšinutost některých postav ale není úplně na škodu a často doplňuje
onu vynikající surreálnou atmosféru celého filmu.
Douťasovo
doporuřčení:
Schmitke
je extrémně vydařený filmový debut, a to nejen na české poměry, který by nezapadl
na leckterém evropském festivalu. Pokud vám nevadí filmy s volnějším scénářem
a pokud si chcete užít mystickou atmosféru krásně nasnímaných Krušných hor, tak
si na Schmitkeho určitě zajděte.
7/10
Žádné komentáře:
Okomentovat