sobota 18. dubna 2015

Diplomacie

Diplomacie je francouzsko-německé válečné drama z druhé světové války, které z dlouhé řady válečných filmů vyčnívá tím, že se v něm téměř nestřílí a že se skoro celé odehrává v jedné místnosti v průběhu jedné noci. Je to noc z 24. na 25. srpna 1944, předvečer osvobození Paříže. Generál Dietrich von Choltitz dostal od Hitlera rozkaz, že pokud by Paříž měla padnout do rukou nepřítele, tak jedině v troskách. Generál tak nechal podminovat všechny mosty přes Seinu, několik dalších čtvrtí a většinu významných památek. Odpálení mostů by navíc zvedlo hladinu řeky, která by tak zaplavila většinu města. Finální přípravy pro spuštění apokalypsy jsou v plném proudu, když se najednou u generála v pokoji zjeví švédský diplomat francouzského původu Raoul Nordling, který se pokusí generála přesvědčit, aby udělal něco pro německého důstojníka nepředstavitelného, neuposlechl rozkaz.



Diplomacie je filmová adaptace francouzské divadelní hry Cyrila Gélyho (který se rovněž podílel na scénáři) natočená zkušeným německým režisérem Volkerem Schlöndorffem. Ačkoliv von Choltitz i Nordling byly reálné historické postavy a ačkoliv Hitler skutečně vydal rozkaz ke zničení Paříže, k jehož splnění bylo vše připraveno, tak samotný film je samozřejmě do značné míry fikce. Pokud se zajímáte, kde končí historie a začíná umělecká licence, tak vám doporučuji článek Iana Burumy pro The New York Review of Books, který to hezky shrnuje. 

Ale zpátky k filmu. Diplomacie je typickou ukázkou komorního dialogového dramatu, které stojí především na hereckých výkonech a uvěřitelné psychologii postav. A musím uznat, že jak Niels Arestrup v roli německého generála, tak André Dussollier v roli švédského diplomata hrají zcela bezchybně. Příjemné je i to, že postava von Choltitze je relativně propracovaná a nejde o tradičně přihlouplého sadistického nacistického pohlavára. Člověk se během filmu dokáže vžít do kůže obou postav, "hrdiny" i "zloducha", což se tak často nestává. Jediné, co mi vadilo, bylo to, že se jejich vzájemná konverzace točila trochu v kruhu a že obě strany recyklovaly stejné argumenty místo toho, aby hledaly nové. Konec samozřejmě žádný překvapivý zvrat nabídnout nemůže, a to ani pro ty, kdo o Nordlingovi a von Choltitzovi v životě neslyšeli (jako třeba já), ale to samo o sobě není nijak na škodu. 

Douťasovo doporučení: 
Film pro ty, kdo se zajímají nebo mají rádi období druhé světové války a zároveň jim nevadí ukecané filmy, kde se kromě dialogů téměř žádné akce nedočkají.


Žádné komentáře:

Okomentovat