pátek 2. října 2015

Everest

Abych se přiznal, tak jsem od Everestu příliš nečekal. Předpokládal jsem, že půjde o klasický hollywoodský příběh plný hrdinského patosu a drsného vysokohorského chlapáctví. Souboj s přírodou, ze kterého vyjde člověk vítězně, avšak v průběhu se naučí pokoře k mocné síle živlů. Ale Everest mě stejně jako natěšené namachrované horolezce-turisty překvapil. Není totiž o triumfu, ale o bolesti. A to se moc často u hollywoodských filmů nevídá.


Film je založen na skutečných událostech roku 1996, kdy kvůli jedné z nejprudších sněhových bouří a několika lidským chybám zemřel jeden z největších počtů horolezců během jediného dne. Tato tragická událost je dopodrobna popsána v knize Jona Krakauera Into Thin Air (česky kniha vyšla pod názvem Peklo blízko nebe), který byl jedním ze šťastlivců, který výstup v osudný den přežili. 

Prvně je třeba říct, že Everest není divácky přívětivý film. Vystupuje zde víc jak deset vedlejších postav, všichni nabalení v goratexových bundách, většinou ještě zabíráni s kyslíkovou maskou, a vyžaduje velkou pozornost se mezi nimi neztratit a udržet si přehled. Film je navíc velmi technický, mnoho stopáže je věnováno vysvětlování, jak lidské tělo ve vysokých nadmořských výškách funguje, strategii a technice lezení, topografii hory a celkové logistické přípravě na výstup včetně natahování lan, pokládání žebříků a vynášení kyslíkových bomb na kritická místa pod vrcholem. Během celého filmu je tlumena euforie z výstupu a naopak zdůrazňována bolest, zima a únava. Vrcholný moment filmu není na vrcholu hory, ale zpátky v základním táboře. Tento důraz na přežití ale zároveň filmu trošku ubírá, jelikož neposkytuje uspokojivé vysvětlení, proč všechnu tuhle námahu a riziko horolezci podstupují. Odpověď na tuhle otázku je ve filmu stejně neuspokojivá jako odpověď, kterou dostane od lezců Krakauer, když se jich jako novinář ptá na to samé. Důraz na historicky přesné zahrnutí všech účastníků pak ředí diváckou pozornost a znemožňuje filmařům propracovat hlavní postavy více do hloubky. Divák si tak ve výsledku nemá moc možnost vybudovat k postavám vztah a jejich osud mu zůstává z velké části lhostejný. Stejně jako u většiny adaptovaných scénářů, schází Everestu i základní napětí. Navíc to, že horolezci dosáhnou vrcholu je už vyzrazeno hned v traileru, přičemž tato skutečnost mohla pro neznalé diváky být logickým zdrojem napětí po celých prvních 60 minut.        


Avšak to, co Everestu schází na napětí a empatii, dohání v autentičnosti. Islandskému režisérovi Baltasaru Kormákurovi se tak podařilo vytvořit značně nehollywoodský film s hvězdným obsazením (Jason Clarke, Jake Gyllenhall, Josh Brolin, John Hawkes, Keira Knightley, Emily Watson, Robin Wright) a hollywoodským rozpočtem. Tedy spojil to nejlepší z evropské umělecké filmařiny (důraz na autentičnost, ukotvení v realitě, minimum klišé) s tím nejlepším z Hollywoodu (silný příběh, vynikající herci, peníze). V tomto ohledu byl pro mě film velice příjemným a osvěžujícím překvapením.

Douťasovo doporučení:
Everest nemusí nadchnout každého, ale jeho filmové kvality jsou dostatečné k tomu, aby nikdo z kina neodešel naštvaný. Pokud máte rádi silné lidské příběhy podle skutečných událostí, tak si na Everest zajděte. Pokud jste však zvědaví jen na Jakea Gyllenhalla, tak se vám investice do lístku příliš nevyplatí, protože jeho postava má ve filmu překvapivě málo prostoru. 

7/10

Žádné komentáře:

Okomentovat