úterý 29. prosince 2015

TOP 10 (2015)

Tenhle rok jsem viděl v kině 75 filmů, což je můj osobní rekord, a  dokonce se můžu i pochlubit, že mi žádný významnější film, který by mě zajímal a který by šel v širší distribuci (snad kromě Legend zločinu) neunikl. Letošní TOP 10 tak můžu sestavit s čistým svědomím. Snad nemusím dodávat, že jde o výběr ryze subjektivní, který samozřejmě odráží, jaký typ filmů mám rád. Větší fanda akčních blockbusterů a velkých hollywoodských spektáklů by do podobného seznamu nejspíš zařadil další povedené pokračování Mission Impossible, Star Wars, Jurský svět, Avengers 2, Most špionů, Marťana nebo Kingsmana. Oproti tomu fanda evropské filmařiny by pravděpodobně neopomněl zmínit britského Macbetha, islandské Berany, kanadsko-irský Pokoj, rumunský Aferim!, nebo norský film Slepá. Žádný z těchto filmů se do mé topky sice nevešel, ale aspoň čestnou zmínku si určitě zaslouží. 

Tak a teď už k mému výběru. Jen pro upřesnění, vybírám z filmů, které měly letos premiéru v českých kinech.


***************************************************** 10 *****************************************************
Dárek (USA, 2015)
Režie: Joel Edgerton
Vynikající režisérská, scenáristická a herecká práce Joela Edgertona. Dárek je psychologický thriller o mladém páru, který v novém sousedství narazí na jednoho starého známého. Říct k ději cokoliv víc by bylo spoilerem, který si takhle dobře natočený a napínavý film nezaslouží. Bohužel, spoilerům se nevyhnul ani trailer, takže mi musíte věřit a prostě si to pustit.




***************************************************** *****************************************************
Ex Machina (UK, 2015)
Režie: Alex Garland
Krásné designové scífko, které využívá klasické frankensteinovské motivy v příběhu o možnostech stvoření skutečné umělé inteligence. Ačkoliv základní premisa stojí na technologickém pokroku, tak film sám o sobě bere technologie spíš povrchně, jakožto takový moderní designový doplněk, a více jde do hloubky v psychologické rovině. Takže méně akce, více dialogů a výborná atmosféra. Výborný je i Oscar Isaac v roli geniálního kreativce alfa samce Nathana.    




***************************************************** *****************************************************
Kobry a užovky (CZ, 2015)
Režie: Jan Prušinovský
Po mnoha letech se do mé každoroční topky dostaly hned dva české filmy. Do jisté míry to možná lze považovat za pozitivní diskriminaci, protože jejich úroveň je srovnatelná s některými evropskými filmy, které se tentokrát do výběru nedostaly, ale v rámci české tvorby posledních pár let jsou Kobry a užovky opravdu výjimečné a jako takové zaslouží vyzdvihnout. Sociální drama o dvou bratrech na různých stupních společenského dna z chudého maloměsta působí přesvědčivě, nepitvořivě a ani se příliš nesnaží snižovat dramatické vyznění nemístným humorem. Jedna z nejlepších rolí Kryštofa Hádka.    





***************************************************** *****************************************************
Ztraceni v Mnichově (CZ, 2015)
Režie: Petr Zelenka
Originální formou vyprávěná komedie o vážných věcech. Film o filmu, kreativní improvizaci a českém mnichovském komplexu. Ztraceni v Mnichově je film s nadhledem, který se u nás jen tak nevidí. A je tam papoušek!





***************************************************** *****************************************************
Sicario (USA, 2015)
Režie: Denis Villeneuve
Precizní thriller s vynikající atmosférou o boji speciálních amerických jednotek s mexickými drogovými kartely. Bezmocná idealistická Emily Blunt v hlavní roli bolestivě objevuje hranice emancipace v ozbrojených složkách a fakt, že pokud chcete porazit někoho tak bezskrupulózního jako mexickou narkomafii, musíte se rychle vzdát vlastních ideálů. Skvěle zrežírovaná střídmá akce a nádherná kamera Rogera Deakinse.





***************************************************** *****************************************************
Píseň moře (Irsko, Dánsko, Belgie, Lucembursko, Francie, 2014)
Režie: Tomm Moore
Nádherná pohádka čerpající z motivů irské mytologie, která se čistotou a průzračností svého vyprávění blíží klasickým mýtům. Žádná roztomilá antropomorfní zvířátka s vtipnými hláškami, žádné popkulturní odkazy, žádná přehnaná akce, jen krásně jednoduchá a přitom magická animace a dojemný příběh. 





***************************************************** *****************************************************
Birdman (USA, 2014)
Režie: Alejandro González Iñárritu
Oscarem za nejlepší film oceněný Birdman nesedne každému, takže se nenechte zmást jeho nižšími hodnoceními. Oscar filmu přinesl větší pozornost, takže ho vidělo i dost lidí, co normálně na takhle ukecané filmy nekoukají. Birdman ale s překvapivou hloubkou a vhledem řeší vztah mezi filmem a divadlem, vztah tvůrců, kritiků a obyčejných lidí k umělecké tvorbě, pomíjivost slávy a krizi středního věku, a to vše v jednom dlouhém záběru magické Lubezkiho kamery. Michael Keaton, filmový Batman raných devadesátých, se vrátil na scénu, aby v podstatě ztvárnil sám sebe.





***************************************************** *****************************************************
Mad Max: Fury Road (Austrálie, USA, 2015)
Režie: George Miller
Jeden z nejlepších akčních filmů, jaké jsem v životě viděl. George Miller se po letech strávených režírováním roztomilých dětských filmů vrátil ke svému post-apokalyptickému srdečnímu dílu a výsledek opravdu stojí za to! Výborně natočená brutální lineární akce bez zbytečného goru nadupaná adrenalinem, praktickými efekty a skvělými stunty a ke všemu tomu se vpašovaným emancipačním a ekologickým poselstvím. 





***************************************************** *****************************************************
Nightcrawler (USA, 2014)
Režie: Dan Gilroy
Na tento film se při letošním rozdávání Oskárků zapomnělo, takže se mu bohužel příliš publicity nedostalo. Jde ale o vynikající krimi drama o muži posedlém vidinou amerického snu. Vybaven internetovými kurzy, ochotou jít přes mrtvoly, nulovou empatií a nemrkajícím pohledem sociopata se vydává za svým snem životního úspěchu. Vyhublý Jake Gyllenhaal jakožto lovec krvavých záběrů pro večerní krimi zprávy by si alespoň nominaci určitě zasloužil. Hodně temné drama se skvělými nočními záběry Los Angeles.     





***************************************************** *****************************************************
Whiplash (USA, 2014)
Režie: Damien Chazelle
A nejlepším filmem roku 2015 se stává.......Whiplash! Ano, je to tak, po dlouhém rozmýšlení a zvažování jsem musel uznat, že tenhle film o obsesivním jazzovém bubeníkovi byl tím nejsilnějším zážitkem, který jsem letos v kině viděl. O kvalitách filmu a intenzivních hereckých výkonech vypovídá především to, že mě film dokonale pohltil a to se o hudbu, jazz ani bubnování vůbec nezajímám. Ta energie a odhodlání, která se na mě valila z plátna, prostě všechno přebila. Po filmu jsem měl chuť vyskočit ze sedadla, zatřást s lidma kolem a zařvat na ně, jak to bylo kurevsky dobrý!  



Žádné komentáře:

Okomentovat