úterý 3. listopadu 2015

Aferim!

Je mi jasné, že recenze černobílého rumunského filmu o osudu rumunských cikánů v 19. století, moc zájmu nevyvolá, takže se tentokrát pokusím své stylystické cvičení v marnosti zkrátit.


Aferim je zasazen do Valašska první poloviny devatenáctého století, kdy ještě Rumunsko jako takové neexistovalo a kdy toto území bylo kolbištěm velmocenských snah Osmanské říše, Ruska a habsburského Rakouska. Země přitom byla feudálně rozdrobena mezi místní bojarskou šlechtu, která nad územím vykonávala reálnou moc. Film se ale nezaměřuje na politické dějiny, historické postavy či důležité bitvy, v centru jeho zájmu je dobou podmíněný obyčejný člověk. Konstábl Constandin a jeho dospívající syn Ionita, který se od otce učí řemeslu, pátrají po uprchlém cikánském nevolníku Cardinovi, který uprchl z panství místního bojara poté, co byl sveden jeho ženou.

Vzhledem k relativní obskurnosti časové, místní, i tematické, je až překvapivé, jak moc je Aferim divácky přístupný. A to i přesto, že po většinu stopáže nesledujeme nic jiného, než dvojici postav křižujících na koních krajinu zabíranou v nádherných kompozicích na černobílém 35mm filmu. Namísto silného balkánského hudebního podkresu, který by se dal v takovémhle easternu čekat, nasloucháme tomu jak Constandin zásobuje syna svými životními moudry. Z dnešního pohledu bychom jeho aforismy zavrhli jako rasistické, nesnášenlivé, xenofobní a šovinistické, ale v kontextu filmu nás nemohou urážet, jelikož působí naprosto přirozeně jen jako jeden z dalších střípků obrazu rumunského venkova, který film a jeho výprava tak skvěle skládá dohromady. Constandin sice působí jako konstábl brutálně; nesnáší Turky, Rusy ani ostatní cizáky; zotročeným romům říká vrány; nebojí se bít a vyhrožovat smrtí, aby dosáhl svého; zúčastnil se několika vojenských tažení, na kterých plenil a znásilňoval, o čemž se synovi nestydí vychloubat. Sám sebe přitom vnímá jako čestného člověka. S chudákem Cardinem sice soucítí, ale pokud ho nepřivede, nedostane zaplaceno. Povinnost a ekonomická nutnost mluví jasně. Na naléhání naivního světem nezkaženého Ionity nakonec přeci jen slíbí, že se u bojara přimluví, aby Cardin dostal jen důsledný výprask. Konec filmu však odhalí, že i Constandin musí někdy sklopit hlavu a řídit se právem silnějšího.


 Aferim velmi evokativně ukazuje přirozenou xenofobii a agresivitu člověka omlouvanou tradicemi, které jsou ve formě selského rozumu předávány z generace na generaci. Ženu smíš mlátit jen mírně, neboť je hloupější než muž a snáz podléhá hříchu. Nevěř cizákům, nikdy nám nepřinesli nic dobrýho. Aneb jak se ve filmu rozohňuje pravoslavný pop „Arménci jsou líní, Italové lžou, Turci mají hodně žen, Židi podvádí a hodně čtou, Řekové hodně mluví, Rusáci hodně pijí, a cikáni jsou biti. Proto musí bejt cikán otrokem,“ lidové moudro má škatulku pro každého. 

Při sledování filmu si člověk uvědomí, jak moc nám dala osvícenská a humanitární tradice, která Rumunsko, trpící až do konce devatenáctého století pod střídavou nadvládou Turecka a Ruska, z velké části minula. Film je tak připomínkou toho, jak moc nás obohatila evropská civilizace s jejím důrazem na demokracii, lidská práva a úctu k jedinečnému lidskému životu, ale i toho, co se v hloubi člověka pod tímto civilizačním nátěrem může skrývat. Žijeme v krásné době. 

Douťasovo doporučení
V rámci tzv. nové rumunské vlny, patří Aferim určitě mezi ty stravitelnější kousky. Jeho uměleckým kvalitám se navíc dostalo uznání i na prestižním filmovém festivalu v Berlíně, odkud si odnesl cenu za nejlepší režii. Sice to není film pro každého, ale pokud máte rádi kvalitní filmařinu a pokud si rádi rozšiřujete filmové obzory, tak můžu Aferim jedině doporučit.

8/10

Žádné komentáře:

Okomentovat