čtvrtek 5. listopadu 2015

Muž na laně

Už dlouho se mi nestalo, že bych se takhle brutálně minul s většinovým hodnocením jak diváků tak kritiků. A to jsem od Muže na laně ani tak moc nečekal. Bylo mi jasné, že film o jednom akrobatickém kousku nebude nijak obsahově nabitý, ale i tak mě překvapilo, jak může legendární Zemeckis, režisér Forresta Gumpa a Návratu do budoucnosti, natočit něco tak neskutečně prázdného, průměrného a nudného.


Muž na laně je rodinným filmem inspirovaným životním příběhem slavného francouzského akrobata Philippa Petita a jeho nejslavnějšího provazochodeckého kousku mezi věžemi dnes již neexistujícího World Trade Centra. Konvenčně vyprávěný příběh je rámován Philippovým voice-overem, který vše důkladně polopaticky dovysvětluje, a pravidelně prokládán záběry na něj samého, stojícího na Soše svobody, vyprávějícího svůj příběh přímo do kamery nám divákům. První problém je hned v obsazení. Ne že by Joseph Gordon-Levittt byl špatný herec, to vůbec ne, dokonce bych ho zařadil mezi své oblíbenější. Opět se tu ale ukázal starý hollywoodský nešvar, kdy se do rolí cizinců obsazují američtí herci, protože se jejich jméno na plakátě lépe výjimá. To by se ještě dalo skousnout, kdyby se k tomu nepřidal další hollywoodský nesmysl, kdy se dva cizinci stejné národnosti mezi sebou baví anglicky. Samozřejmě ale s důsledným francouzským přízvukem, aby si líný americký divák užil trochu té evropské exotiky, bez toho aniž by jeho mozek musel být zatěžován čtením otravných titulků. Tentokrát se film alespoň pokusil přijít s výmluvou, s jakkoliv chabou, že Philipp musí svoji angličtinu procvičovat, protože se chystá na velkou cestu do USA. Což ale ve výsledku jen trapně upozorňuje na tvůrčí bezradnost.

Film je doslova přehlídkou toho, co dělá Hollywood špatně. Ploché nepropracované postavy, mezi kterými se film násilně snaží vybudovat nějaké vztahy; uměle vytvářené drama, které se marně snaží dát dlouhému prologu nějaký spád; nesmí chybět ani komická přihlouplá vedlejší postava, která sem tam hodí nepatřičný vtip, a trochu nějaké té romance, bez které by to samozřejmě nešlo. Muž na laně je ale i skvělou ukázkou toho, jak 3D technologie ničí film. Celé vyprávění totiž působí jen jako nutná výplň stopáže před tím, než Philipp Petit vyleze na lano mezi věžemi WTC. Posledních 15 minut je vskutku působivých (obzvlášť v IMAXu) a iluze hloubky je tak dokonalá, že skutečně pocítíte opravdovou závrať. Tahle pasáž je technicky zvládnuta dokonale. Je však smutné, že kvůli těmto 15 minutám musíte přetrpět dvě hodiny nudy a trapnosti. Film je tak opojen svými vizuálními efekty, že zcela zapomíná na vše důležité, co dělá film dobrým filmem. Z hodnocení na IMDb, CSFD a Rotten Tomatoes mu to očividně prochází. Na druhou stranu se ale zdá, že film nedokázal oslovit širší vrstvu diváků a má nakročeno k tomu stát se kasovním propadákem roku. Dobře mu tak.

Douťasovo doporučení:
Muž na laně mohl být vynikající kraťas. Ale, jak víme, kraťasy v IMAXu nepouští, a vidět to kdekoliv jinde postrádá význam. Tahle nastavovaná kaše člověka v lepším případě uspí, v horším rozčílí. Pokud přeci jen potřebujete film vidět, tak to nemá smysl jinak než v kině a ve 3D. Co do míry filmového uspokojení je to ale investice dost bídná.

3/10


Žádné komentáře:

Okomentovat